فهرست مطالب

حکومت اسلامی - سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 64، تابستان 1391)

نشریه حکومت اسلامی
سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 64، تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • داود مهدوی زادگان صفحه 5
    دکتر مهدی حائری یزدی از جمله اندیشمندانی است که در کتاب خود با عنوان «حکمت و حکومت» به نقد نظریه «ولایت فقیه» پرداخته است. برداشت نگارنده از نقد وی آن است که بر خلاف تصور اولیه، نقد حائری یزدی، برون دینی است؛ چنانکه وی در ساخت و ابتکار نظریه وکالت و نظریه مالکیت شخصی مشاع، هرگز سعی نکرده از آموزه های دینی بهره گیرد. از آنجا که نقد وی بر نظریه ولایت فقیه، پاره ای شبهات را پیش آورده است. در این نوشتار، تلاش شده تا پاسخی در خور به نقد ایشان، ارائه گردد.
    کلیدواژگان: ولایت فقیه، حکومت، امامت، زیست طبیعی، حکم عقل عملی
  • محمد بهرامی خوشکار صفحه 33
    «شورای فقهی یا فتوای شورایی در استنباط احکام شرعی»، یکی از مباحثی است که در پاره ای از محافل علمی، مورد بحث قرار می گیرد و هدف از آن استنباط احکام فقهی، توسط جمعی از فقی هان می باشد. در این مقاله کوشیده ایم که «شورای فقهی» را به مثابه یک «اماره» بنگریم و کلیه ادله ای را که می تواند پشتوانه آن قرار گیرد، مورد رصد و کنکاش قرار دهیم. شورای فقهی، در این مقاله بر اساس آراء مختلفی که از سوی دانشمندان علم اصول فقه در تصحیح جعل اماره، بیان گردیده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: شورای فقهی، فقیهان، احکام شرعی، امارات
  • سید جواد ایزدهی صفحه 57
    فقه شیعه به عنوان میراث ماندگار فقهای پیشین، بر بستر مبانی و اصولی، تدوین شده که همواره پاسخگوی نیازهای جوامع بوده است و گرچه فقی هان در بسیاری از ادوار به جهت رعایت ضرورتهای زمانه، پاسخگویی به امور دینی و مومنانه شریعتمداران را مورد عنایت قرار داده اند، لکن این به معنای اختصاص فقه به امور فردی مکلفان نبوده و مبانی و اصول ثابت فقه، مفید جایگاه حکومتی فقه در راستای اداره مطلوب جامعه به سوی سعادت مادی و معنوی است که از سوی برخی فقی هان نیز مد نظر قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام سیاسی با محوریت فقه شیعه، بسیاری از ظرفیت های بالقوه و بالفعل فقه؛ مانند فقه حکومتی در سایه مبانی مکتب فقهی امام خمینی1، به رشد و توسعه مناسبی، دست یافت.
    امام خمینی با «نگرشی فراشمول به فقه»، «احتساب حکومت به عنوان فلسفه عملی فقه»، «ارائه نظریه ولایت مطلقه فقیه» و «تاکید بر مولفه هایی، مانند مصلحت، زمان و مکان، حکم حکومتی»، گستره ای از اختیارات که مفید اداره مطلوب دینی و دنیوی جامعه بوده و مفید کارآمدی نظام دینی در اداره مطلوب جامعه است را برای فقیه در عصر غیبت، اثبات کرده و عملا ضمن استحکام بخشیدن جایگاه فقه حکومتی در فقه شیعه، آن را توسعه داده است.
    کلیدواژگان: فقه، فقه حکومتی، فقه سیاسی، ولایت مطلقه فقیه، ولایت عامه فقیه، مصلحت، حسبه
  • محمدحسین جمشیدی، مسعود درودی صفحه 87
    حکومت به عنوان مهمترین نهاد سیاسی بشر و رکن بنیادین دولت، دارای دو پایه کلی است که اولی بیانگر شکل یا صورت آن و دومی نشانگر حقیقت و محتوای آن است. هر یک از این دو رکن از مولفه هایی چند تشکیل شده اند. شناخت این مولفه های صوری و محتوایی می تواند ما را به ماهیت و چیستی حکومت از منظر اندیشمندان، آگاه ساخته و با نمایش مزایا و محاسن یا کاستی های هر نظریه حکومتی، ارتباط آن را با رفتار و کنش سیاسی به لحاظ عملی، مبرهن سازد. عالم بزرگ؛ شهید رابع سیدمحمدباقر صدر در چارچوب گفتمان فلسفی کلامی و نگرش فقهی اصولی به اندیشه ورزی درباره حکومت اسلامی در دوران غیبت امام عصر (عج)، مبادرت ورزیده است و تلاش داشته تا بر اساس مفهوم «خلافهاللهی» انسان در زمان غیبت، نظریه ای متمایز و حائز اهمیت را ارائه کند. بر این اساس در این پژوهش، سعی بر آن است تا از رهگذر بررسی مولفه های صوری و محتوایی حکومت اسلامی در دوران غیبت، به شناخت و تبیین دقیق تری از نظریه سیاسی شهیدصدر در باب حکومت اسلامی برسیم.
    کلیدواژگان: حکومت اسلامی، اندیشه سیاسی شیعی، اندیشه سیاسی سیدمحمدباقر صدر، غیبت، مولفه های صوری، مولفه های محتوایی
  • فرید محسنی، حسین عبداللهی صفحه 117
    به موجب اصل (113) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور، «مسوول اجرای قانون اساسی» شناخته شده است، با توجه به اینکه یکی از شوون این مقام «ریاست قوه مجریه» است، محدوده این مسوولیت را نمی توان ناظر بر «قوای سه گانه»، قلمداد نمود؛ چرا که این موضوع، عملا زمینه نقض «اصل استقلال قوا» را فراهم می آورد. همچنین با توجه به زمینه های سلب صلاحیت «تنظیم روابط قوای سه گانه» از رئیس جمهور در جریان بازنگری قانون اساسی در سال 68 و ارتباط این صلاحیت با بحث «نظارت بر اجرای قانون اساسی» نیز نمی توان گفت که «بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری» صلاحیت این امر را دارد، بلکه این مهم، صرفا در صلاحیت «بالاترین مقام رسمی کشور» بوده و با توجه به آنکه از «ابزارهای اصلی» اعمال صلاحیت «حل اختلاف و تنظیم روابط قوا» توسط مقام رهبری، (مصرح در بند (7) اصل (110) قانون اساسی)، امکان «نظارت بر اجرای قانون اساسی» است. لذا هرگونه برداشتی غیر از برداشت فوق، مغایر با این اصل نیز قلمداد خواهد شد. بنابراین، طبق اصل (113) و (121) قانون اساسی، رئیس جمهور، مسوول پاسداری از جنبه های اجرایی قانون اساسی، صرفا در آن قسمت از قوه مجریه که تحت ریاست مستقیم وی است، می باشد.
    کلیدواژگان: اصل (113) قانون اساسی، اجرای قانون اساسی، مسوولیت رئیس جمهور، استقلال قوا
  • کمال اکبری صفحه 147
    فقه سیاسی، تاثیرات فراوانی در ابعاد مختلف بر جمهوری اسلامی ایران داشته و موجب شده، زمینه شکل گیری نظام سیاسی جدید بر پایه مبانی فقه شیعه، پدید آمده و تئوری اداره جامعه سیاسی را ارائه نماید. همچنین قانون اساسی مورد نیاز جامعه را بر اساس مقتضیات زمانی و مکانی، پیشنهاد نموده و ساختارهای نظام جدید را بنا نهاده و بر اساس مفاهیم دینی و ارزشهای اسلامی، نهادهای نظام سیاسی را شکل دهد. این نهادها شامل نهادهای انتخابی و غیر انتخابی می شوند که وظایف مهمی را در تامین منافع و مصالح عمومی بر عهده دارند. تاملات نظری فقها در این دوره و به ویژه ارائه نظریه ولایت فقیه و بیان ارکان حکومت اسلامی از سوی امام خمینی1؛ بستر مناسبی را برای تعامل افکار، مهیا کرد. لذا تاثیرات فقه سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران از تشکیل نظام تا تکمیل ساختارهای نظام سیاسی و در واقع، درهم تنیدگی فقه سیاسی با نظم سیاسی جدید، موضوع مهمی است که این نوشتار، بدان خواهد پرداخت.
    کلیدواژگان: فقه سیاسی، جمهوری اسلامی ایران، ساختارهای نظام، ولایت فقیه، مشروعیت
  • محمد علی محمدی صفحه 179
    در این مقاله، دیدگاه های سیاسی آیه الله شاه آبادی(ره)، تنقیح و سپس با دیدگاه های سیاسی امام خمینی(قدس سره)، مقایسه و موارد هماهنگی و در مواردی، تفاوت نظریات این دو استوانه فقاهت، عرفان و سیاست، تبیین خواهد شد.
    فرضیه مقاله بر آن است که بخش های زیادی از دیدگاه های سیاسی حضرت امام با نظریات استادشان؛ آیه الله شاه آبادی، همسو و در برخی موارد، نسخه کامل شده آن نظریات است. شواهدی نیز در دست است که استاد، سالها قبل از رحلتش مسیر راه را برای شاگرد سخت کوش خویش، تبیین کرده بود و امام راحل نیز «آنچه استاد ازل گفت» را واگویه می کرد.
    کلیدواژگان: آیه الله شاه آبادی، امام خمینی، سیاست، حکومت، توحید، عرفان، حوزه علمیه قم
  • صفحه 203
|
  • Dāvood Mahdavizādegān Page 5
    Dr. Mahdi Hāeri Yazdi, among others, is a thinker who has made a critique of the thesis of “the Authority of Muslim Juristconsult” in his book entitled “Wisdom and Government”. The present writer understands his critique of the thesis in question as a non-confessional critique, though it might be conceived differently at first sight, since he has not made an attempt to make use of religious doctrines in constructing the theory of “representation” or Wikālah and that of “joint private ownership”. Regarding the fact that his critique of the thesis of “the authority of jurist consult” has raised some doubts, the present article tries to provide an appropriate answer to the critique.
    Keywords: The authority of Muslim juristconsult, government, imamate, natural existence, judgment of practical reason
  • Muhammad Bahrami Khoshkār Page 33
    “Fiqh council or Counciliary legal decision in deducing legal prescripts” is an issue which has been open to discussion in certain scientific circles. The council, which consists of a group of jurisprudents, is intended to deduce fiqhi or legal prescripts. In this article an attempt has been made to take the “fiqh council” as an “evidence” and explores all arguments which can support it. The council in question will be analyzed and scrutinized in this article in terms of varying views on the correction of evidence making offered by the scholars who are expert in the principles of fiqh.
    Keywords: Fiqh council, jurisprudents, legal prescripts, evidence
  • Seyyed Sajjad Izadehi Page 57
    Shiʿi fiqh as a long-lasting heritage of the past jurists(foqahā) is formulated and developed on the basis of certain fundamentals and principles which have been capable of meeting the needs of the Islamic society. Although Muslim jurists in various periods and due to some expediencies have paid special attention to the responsibility of answering and resolving religious questions of Muslim believers, this does not imply that fiqh is devouted to the personal affairs of responsible persons(mukallafun), but that the unchanging principles and fundamentals of fiqh are appropriate for the govermental fiqh to be applied by some Muslim jurists in running the affairs of the Muslim society in an efficient way and pushing it towards material and spiritual happiness. With the victory of the Islamic Revolution and the establishment of an Islamic political system based on Shiʿi fiqh, the ground was prepared for the potential and actual emergence and growth of such things as governmental fiqh in the light of priciples and fundamentals of Imam Khomeini's school of fiqh. Imam Khomeini's all-embracing view of fiqh, considering Islamic government as the practical philosophy of fiqh, introducing the thesis of the absolute authority of the Muslim jurist and putting emphasis on such constituents as expediency, time and place, governmental decree gave the Muslim jurists in times of occultation more scope for power and authority to run the desired religious and mundane affairs of the Islamic society in an efficient way which, in turn, will improve the efficiency of the religious system and will further strengthen the position of governmental fiqh in the realm of Shi’i fiqh.
    Keywords: Fiqh, governmental fiqh, political fiqh, the absolute authority of the Muslim jurist, the general authority of Muslim jurist, expediency
  • Muhammad Hussein Jamshidi, Masud Darodi Page 87
    Government as the most important political institution in the human realm and the fundamental element of the state, is laid on two foundations, one of which constitutes the form and the other represents the truth and content of it. Each of these two foundations has its own several constituents. Knowledge of the formal and content constituents can lead us to the understanding of the nature of government as viewed by Muslim scholars, making clear the advantages and the disadvantages or shortcomings of any governmental theory, its relation to the political behavior and function in practical realm. The great scholar and the Forth Martyr, Seyyed Muhammad Bāqir al-Sadr, embarked on theorizing on Islamic government in the periods of Imam of the Time’s occultation within the philosophical and theological discourse, making efforts to offer a distinguished and important theory in this regard basing his arguments on the concept of the “Divine Vicegerent” in times of occultation. Accordingly, the present research seeks to provide the reader with much deeper recognition and more precise explanation of Martyr Sadr’s political thought about Islamic government.
    Keywords: Islamic government, Shii political thought, Seyyed Muhammad Baqir Sadr's political thought, occultation, formal constituents, content constituents
  • Farid Mohseni, Hussein AbdollāhĪ Page 117
    According to article 113 of the constitution of the Islamic Republic of Iran the President is considered responsible for implementing the Constitution and acting as the head of the executive. The scope of this responsibility can not be taken as including “the three wings of the Armed Forces”. Otherwise, the principle of the independence of the three wings of the Armed Forces is violated. Likewise, regarding certain circumstances which led to the rejection of the President’s qualification in “regulating the relations between the wings” in the process of revising the Constitution in 1368 and the relation between this qualification and the issue of “supervision over the proper execution of the Constitution”, one cannot say that “after the office of Leadership, the President is the highest official in the country” who is invested with the qualification to regulate relations between the three wings. Rather, this can be done only by the highest official of the country due to the fact that one of the “main tools” of the office of the Leadership in holding the qualification to resolve differences between the three wings of the Armed Forces and regulation of their relations (stipulated in the article 110, item 7) is the possibility of “supervision over the execution of the Constitution”. Thus, any conception contrary to the above mentioned one is also in contradiction with the Aricle 110. Therefore, according to the articles 113 and 121 of the Constitution, the President is made responsible to safeguard and supervise the executive aspects of the Constitution only in matters directly concerned with the office of the President.
    Keywords: Article 113 of the Constitution, implementing the Constitution, responsibilities of the President, Independence of the wings of the Armed Forces
  • Kamāl Akbari Page 147
    Political fiqh has enormous impact on the Islamic Republic of Iran in various ways and has paved the ground for the formation of a new political system based on the principles of Shi‘ī political fiqh as well as the introduction of the theory of administration of political society. Furthermore, as temporal and spatial exigencies require, it suggests the constitution necessary for the society, trying to establish the structures of the new system and to form the institutions of the political system in accordance with religious concepts and Islamic values. The institutions include certain institutions, whether selective or non-selective, whose significant functions are to maintain general interests. Muslim’s jurists’ reflections in this historical juncture, especially those on the thesis of the authority of Muslim juristconsult and Imam Khomeini’s statements of the constituent elements of Islamic government paved the ground for the exchanges of ideas and opinions in this regard. Therefore, the impacts of political fiqh on the Islamic Republic of Iran from the establishment of the Islamic government to the fulfilment of the structures of the Islamic political system and the interweave of political fiqh and new political order constitute a very important subject with which this article will deal.
    Keywords: Political fiqh, Islamic Republic of Iran, structures of the Islamic system, the authority of the Muslim juristconsult, legitimacy
  • Muhammad Ali Muhammadi Page 179
    In this article, a comparison is made between the political views of Ayatollah Shah Abdi and those of Imam Khomeini, casting light on similar and different aspects of the views of these two pillars of fiqh (jurisprudence), mysticism and politics.The article presupposes that a great deal of Imam Khomeini’s political views agrees and is consistent with, and, in certain cases, complementary version of the views of his Master Ayatollah Shah Abadi. There is ample evidence that, many years before his death, Ayatollah Shah Abadi showed the Path to his hard-working pupil, Imam Khomeini, and the latter restated “what his Eternal Master had told him.”
    Keywords: Shah Abadi, Imam Khomeini, politics, government, monotheism, mysticism, Seminary of Qom